Maxime Ormskirk, Kan je kleur horen, De gevolgen van het hebben van een accent in Nederland

Ik doe onderzoek naar de gevolgen van het hebben van een accent in Nederland. Het hebben van een accent zorgt naast een zichtbaar kenmerk voor een hoorbaar kenmerk van een persoon. Een accent is een verschil in uitspraak tussen taalgroepen. In Nederland gaat het om personen met een native accent en personen met een nonnative of nonstandard accent. Taal en daarmee manier van praten is vaak onbewust of vanzelfsprekend. In taal ligt echter een vorm van macht. Er zijn regels over hoe er gepraat hoort te worden en hoe er niet gepraat hoort te worden. De dominante personen in een groep bepalen deze standaard. Op het moment dat personen niet praten naar de standaard worden zij negatief gestigmatiseerd en gestereotypeerd. Daarnaast kan je een persoon die anders praat dan jijzelf aanwijzen als ‘de ander’. Dit heeft tot gevolg dat er in- en uitlsuiting plaatsvindt. Daarnaast vindt er een identificatieproces plaats door middel van het aanwijzen van ‘een ander’. 

Het niet volgens de standaard praten kan ook een vorm van verzet zijn. Als je weet hoe je hoort te praten maar je bewust niet aanpast aan deze regels verzet je je ertegen. Niet praten volgens de regels hoeft niet alleen verzet te zijn maar kan ook een vorm van trots zijn.

In Nederland is hier erg weinig onderzoek naar gedaan ondanks de ongeveer driekwart miljoen personen van Afrikaanse, Latijns Amerikaanse of Caraibische afkomst. Dus met mijn onderzoek wil ik laten zien dat het een belangrijk onderwerp is dat de aandacht verdiend. Het hebben van een accent heeft bovendien invloed op mensen hun gevoel en dagelijkse handelingen.

Tom Musa Sankarey: Immaterieel cultureel erfgoed van Gambianen in Nederland

23-12-2018

Ik heb voor het onderwerp “Immaterieel cultureel erfgoed van Gambianen in Nederland” gekozen omdat ik het belang van immaterieel cultureel erfgoed wil benadrukken. Als jonge jongen had ik graag meer over mijn cultuur willen weten. Het beschikken over deze zelfkennis had misopvattingen kunnen voorkomen, die toentertijd in mijn leven waarheden leken te zijn. Omdat ik later toch nader onderzoek ben gaan doen naar mijn roots, ben ik achter veel dingen gekomen die mijn trots voor mijn afkomst hebben versterkt. Mijn interesse in roots, cultuur en erfgoed hebben ervoor gezorgd dat ik een paper wilde schrijven over het immaterieel cultureel erfgoed met betrekking tot mijn vaders Gambiaanse cultuur. De hoofdvraag luidt: “wat wordt er doorgegeven aan de volgende generaties binnen de Gambiaanse gemeenschap in Nederland?” In de paper zal eerst de term “immaterieel cultureel erfgoed” uitgelegd worden omdat hier nog wat onduidelijkheid over bestaat. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van de uitleg gegeven door UNESCO. Dit geeft de term ook een internationaal karakter. Verder wordt  de term in vijf domein gesplitst: de orale tradities (denk bijvoorbeeld aan taal, verhalen en namen), kunst (bijvoorbeeld muziek, tekeningen of mode), sociale activiteiten en festiviteiten, religie en vakmanschap. Vervolgens wordt de geschiedenis van Gambia uitgelegd. Daarbij wordt de geschiedenis opgedeeld in het prekoloniaal en postkoloniaal Gambia. Het verleden is immers onlosmakelijk verbonden met het heden. Daarna zal er aan de hand van deze vijf domeinen uitgelegd worden wat er binnen de Gambiaanse gemeenschap wordt doorgegeven. Hierbij maak ook gebruik van voorbeelden afkomstig van de Gambiaanse gemeenschap om mij heen. Verder heb ik een hoofdstuk gewijd aan het benadrukken van het belang van immaterieel cultureel erfgoed. Hierbij wordt wederom gebruik gemaakt van zowel wetenschappelijke artikelen als mijn persoonlijke ervaringen. Uiteindelijk sluit de paper af met een conclusie, waarin alles kort wordt samengevat.T

Paper Jorit Verkerk | Nederland: niet kleurenblind, maar racismeblind

Eind november dit jaar raakte Peter R. de Vries in de clash met Robert Jensen, in de talkshow van de laatstgenoemde. Toen Peter R. de Vries zei dat Nederland racistischer is dan gedacht wordt, reageerde Jensen met de volgende zin: “Ik vind het een probleem dat wij – als meest gastvrije mensen die ooit geleefd hebben op deze planeet – zo’n algemeen beeld krijgen toegeworpen dat we een racismeprobleem hebben in dit land.”

In mijn paper probeer ik precies dat sentiment te onderzoeken: hoe komt het dat racisme geen plek weet te bemachtigen in de manier waarop (witte) Nederlanders over zichzelf en het land denken?

Mijn antwoord heb ik opgedeeld in twee delen. In het eerste deel onderzoek ik het Nederlandse zelfbewustzijn: wat maakt dat tot wat het is, en hoe komt zoiets tot stand? In dit deel kom ik onvermijdelijk terecht bij Gloria Wekker’s concept ‘witte onschuld’: “een dominante manier waarop Nederlanders over zichzelf denken: als een kleine maar rechtvaardige, ethische natie; kleurenblind en dus vrij van racisme; als inherent superieur op moreel en ethisch terrein, en dus een gidsland voor andere volkeren en naties.” Deze manier van denken wordt mede gereproduceerd door eenzijdig geschiedenisonderwijs, waar weinig aandacht wordt geschonken aan kolonialisme en géén aandacht aan racisme, terwijl kolonialisme zonder racisme niet had bestaan.

In het tweede deel van mijn paper heb ik ingezoomd op de miskenning van racisme: hoe komt het dat racisme niet als zodanig wordt (h)erkend? Het collectief gedeelde foutieve begrip van ras speelt daarin een rol. Dat ras op verschillende gronden kan worden geconstrueerd, en dat het dus niet iets is dat zich beperkt tot de categorieën zwart-wit, maakt dat racisme tegen moslims of ‘allochtonen’ niet wordt gezien, omdat deze categorieën niet als raciaal worden gezien. Ook subtiele vormen van racisme, zoals Essed’s ‘eigengerechtigd’ en ‘alledaags’ racisme, zijn voorbeelden van racisme die in het dominante denken over racisme nog geen plek hebben.

Als ik het bovenstaande in beschouwing neem, kom ik – in navolging van velen – tot de conclusie dat de manieren waarop witte Nederlanders naar zichzelf en de natie kijken, op de schop moeten. Het onderwijs zou gezien de invloed die het heeft op het zelfbeeld van mensen het voortouw moeten nemen. Tot dan kan ik slechts tot één eindconclusie komen, hoe afgezaagd het ook klinkt: Nederland is niet kleurenblind, maar racismeblind.

Test

Dit is een test om na te gaan waar deze post (= blog) verschijnt op de website.

Green oasis in the middle of the city ~ The Hortus Amsterdam