Ik heb onderzoek gedaan naar de bekering tot het christendom van tot slaaf gemaakte mensen. Deze bekering had te maken met de overgang van slavernij naar een samenleving zonder slavernij. De bekering tot het christendom werd gezien als een beschavingsmissie, deze missie werd zeer succesvol. De missie werd geleid door de Hernhutters, dat zijn de leden van de Evangelische broedergemeente uit Nederland. De religies die de slaven aanbaden, zoals de Winti religie, werden verboden. Men heeft lange tijd in het geheim deze religies beleden. Pas in de jaren 80 worden er openlijke initiatieven genomen om Winti weer in de openbaarheid te brengen.
In mijn onderzoek kwam ik het volgende te weten: er kwam veel verandering in het leven van de tot slaaf gemakte mensen. Namelijk ze zouden vrij worden en geen officieel bezit meer zijn van plantage eigenaren. Zodra de Hernhutters op de plantages kwamen, kregen zij de taak om hen te bekeren tot het christendom. De bekering ging niet geheel vrijwillig, want je werd verplicht geacht om christelijk te zijn. De kerkdiensten werden op een Europese manier beleden. Terwijl de tot slaaf gemaakte mensen in Suriname een eigen cultuur en religie hadden. Winti werd gezien als afgoderij en werd daarom strafbaar. Tot 1971 was er een officieel verbod op Winti rituelen, in het echte leven sprake was van een gedoogbeleid.
Er was sprake van onderdrukking van de ex-slaven in Suriname, via religie werd hen christendom opgedrongen en de westerse cultuur.
In het huidige Suriname heeft de Evangelische Broedergemeente van de Hernhutters nog ruim 60.000 leden en is de grootste kerkgemeenschap. Veel scholen richten zich op de leer van deze stroming. Men moest in het geheim hun oude religie belijden tot een zeer lange tijd, maar liefst tot de 21e eeuw. Voor deze geloofsgemeenschap vind ik het zeer belangrijk dat men weet wat hun oorsprong is, omdat hierdoor de huidige maatschappelijke verhoudingen ook beter verklaard en geduid kunnen worden.
Siman Abdi